lørdag 4. juni 2011

Sokrates frikjent - 2400 år for sent!

Det er ikke bare i Norge at gjenopptagelseskommisjonen funker. Hør bare her: 16. mai i år ble Sokrates blankt frikjent av en føderal domstol i New York City! Som en del av dere sikkert vet ble gode gamle Sokrates år 399 f.Kr. anklaget og dømt til døden for "ikke å anerkjenne Athens guder" samt å "villede byens unge menn". Rettsaken er beskrevet fra α til ω av Platon, og på dette grunnlaget ble saken belyst i detalj av såvel aktorat som forsvarere.

Hæ??

Rettsaken ble arrangert av noe som heter "Alexander Onassis Public Benefit Foundation" i samarbeid med en rekke fremtredende dommere og jurister i The Big Apple. Alle formelle prosedyrer ble fulgt - og enden på visa var at en jury på 187 (!) medlemmer voterte for enstemmig frifinnelse. - Det står ingenting om oppreisning eller erstatning (kanskje et rimelig beløp med renter fra 399 f.Kr. kunne bidra til litt mindre statsgjeld i dette stakkars landet!). Men greit nok: fru Justitia lever. Og nå bør jo historiebøkene om antikken får et tilleggsavsnitt ...

Ellers sitter jeg her på vår solrike terrasse på Kreta og tenker tilbake på Athen. Før jeg reiste derfra sa man: Kreta? Puh - de aner ikke hva krisetider er for noe!  Og det er nok nær sannheten. Her er det stadig en forsiktig optimisme, det bygges, utvides, planlegges - selv om slemme tanker om statskonkus (går det an??), bankkollaps, kapitalflukt til utlandet, galopperende arbeidsløshet på landsbasis ligger og murrer i bakhodet.  "Tør du virkelig ha penger stående i en gresk bank?", ble jeg spurt. Men idealist og grekofil som jeg jo er har jeg besluttet å la mine ca 53 euro som er igjen på kontoen i Piraeus Bank bli stående.  Noen må jo gå foran og vise fasthet og mot i disse krisetider ....

Har jeg vært for negativ i mine flanerier om Athen de siste ukene?  Ja da, alt jeg har skrevet er sant - men ikke den hele og fulle sannhet. På overflaten ser nemlig alt ut som tidligere: kaotisk mylder av biler og mennesker, iPaden konkurrerer med avisen på T-banen, ungdom leker med sine touch-pads  akkurat som hjemme, sitter på fortauskafeen med en øl (NB: øl er jo så mye mye billigere enn hjemme) ikledd merkevarer i alt fra hår-solbriller til sneakers. Men fremtidsplanene er klare: Utlandet! for her er det umug å få seg skikkelig jobb (men å sesongjobbe i bestefars eller onkles olivenlund?? Åneidu, det er omtrent som å be bachelorutdannet ungdom fra Henningsvær om å gå tilbake til sjarken!). Altså ikke så ulikt fra heime:  Vi lar jo etter sigende svensker skrelle våre bananer - her henter man bulgarere og rumenere til olivenhøsten!

Krise eller ikke: "Mitt" Hellas er utvidet fra bare Kreta til også å omfatte Athen. Altså ikke bare suset og steinene fra antikken, men all vennlighet, smil, avslappethet - midt idet helt alminnelige bykaos under Akropolis. Så får vi se, da, om et av de mange forslag (på ramme alvor!) for å redde økonomien her, nemlig å selge f.eks. Korfu til Italia eller Akropolis til høystbydende privatkapitalist, blir noe av ...

1 kommentar:

  1. Jeg kjøper gjerne en gresk øy hvis jeg bare vinner/finner noen penger... og gjenopptakelsen av Sokrates? Only in America...

    SvarSlett